Tänk om hora inte var ett skällsord och man tänkte efter vad ordet betyder och står för. Enl. Fredrik Lindström bör ordets betydelse kunna likställas med kvinna med kontroll över sin egen sexualitet, vilket förr sågs, och alltjämt i många samhällen ses, som något fult och därmed blir hora ett skällsord. Jag önskar därför att alla kvinnor var lyckliga horor!
I Metro intervjuades igår Ulrica Widsell både Petra Östergren och Ursula Berge. Frågan Metro ställer är om den den lyckliga horan finns och man låter bägge sidorna ge svaret på frågan.
Petra Östergren
– Jag ser på prostitution eller kommersiell sex som ett oerhört komplext fenomen som innehåller allt från våld till känslor av ömsesidig lycka och tillfredställelse. “Den lyckliga horan”, som ser det som en del av sin hobby, de är väldigt få. Fler ser det som ett vanligt jobb. Det handlar om försäljning av sexuella tjänster.
Ursula Berge
– De finns säkert, men väldigt många far illa i prostitutionen. De jag känner till som tagit sig ur det har berättat att de farit illa. Man bör reflektera över det fria valet – varför är det då alltid personer som är svaga i samhället i prostitutionen, de med minst makt? Varför är det inte medelålders, välbärgade män?
Artikeln finns på Metros sida om relationer och sex där de har två experter, Pelle och Maria, som svarar på läsarfrågor i ämnet. I anslutning till artikeln undrar en lärare: Vi har problem med att tjejer blir kallade horor. Hur kan vi hantera det?
I svaret från Pelle och Maria kan man läsa: Det är vanligt att tjejer får horrykten och det är väldigt vanligt att tjejer avstår ifrån vad de vill göra utifrån en upplevd ryktesrisk. Det handlar om att tjejer begränsas. Killar kan få ett positivt rykte, medan tjejer kan få ett negativt rykte, horor eller slampor, om de kopplas ihop med sex och egen lust. Stärk tjejer i att de har rätt till en egen sexualitet.
Det är idag politiskt korrekt och accepterat att ingen tjej ska kallas hora bara för att hon bejakar sin sexualitet. Men en vuxen, mogen kvinna som bejakar och har kontroll över sin sexualitet och mycket därför riktigt jobbar som en hora, det existerar inte ens. Det finns inte ens en acceptans för att jobbet handlar om sex och sexualitet. Varför? Är det inte dags att ändra på detta?
Andra bloggar om: eskort, feminism, prostitution, sex, sexköpslagen, sexualitet Pingat på intressant.se




November 17th, 2006 at 4:10 pm
Intressant vinkling. Jag har ingen erfarenhet av sexsäljande, men brukar reagera mot att frågan om “den lyckliga horan” överhuvudtaget kommer upp - vi frågar oss ju sällan eller aldrig om städare, kirurger, lärare och andra yrkesgrupper är “lyckliga”. Vem fan är lycklig egentligen, brukar jag som cynikerpessimist fråga mig. Och den bild av “den lyckliga horan” som man ibland kan se på film (hos Brian de Palma t ex) föreställer oftast en slags hjälpare till en manlig huvudperson. Hon är självuppoffrande, kräver liksom aldrig särskilt mycket för egen del. Att du insisterar på att du njuter av ditt yrke och att du liksom verkar vilja ge “den lyckliga horan” ett ansikte (eller ord, i alla fall), det är förstås lite provocerande. Och tankeväckande.
Men jag gillar inte att du i ditt förra inlägg talar om prostitutionsmotståndare som “frigida kärringar”. Jag håller inte med dem, men tycker att debatten måste föras på ett annat plan - den handlar ju bl a just om att komma bort från ett dömande av andra människors sexualitet och livsföring, oavsett om den har “glada” eller “ledsna” förtecken.
November 17th, 2006 at 4:43 pm
Tack för dina kommentarer och rara ord Charlotte!
Och jag håller med dig om att det var fel av mig att skriva frigida kärringar. Jag är en känslomänniska och bägaren rann liksom över igår. Ibland blir det för mycket när man läser så mycket föraktfulla och kränkande uttryck som t.ex. Aftonbladet tryckte igår.
Kram på dig!
SQK
November 17th, 2006 at 8:05 pm
Jag är säker på att många medelålders män skulle älska att vara horor för kvinnor, om de bara kunde hitta några som ville betala för att ha sex med dem.
November 18th, 2006 at 1:28 am
“Hora” betyder ordagrant detsamma som “liderlig”. Därefter har begreppet ändrats till att i första hand betyda “prostituerad”.
Men när man hör ordet på skolgårdar är det fortfarande den ursprungliga betydelsen som menas, och den kan antingen vara negativ eller positiv. En negativ synonym är “madrass” (som alltså betyder någon med ett utsvävande sexliv, inte en prostituerad som tar betalt). Den manliga synonymen är för övrigt “bock” eller “kåtbock”, som även den kan vara positiv eller negativ. “Du är allt en riktig liten hora, Lisa” är en mening som inte uttrycker något nedsättande, utan tvärtom uppskattning.
För övrigt vill alla män ha horan och madonnan i en och samma person. Men de vill att madonnan ska vara ansiktet utåt, medan horan kommer fram i det privata. Detta eftersom män är så svartsjuka.
De som förfasar sig över att begreppet hora används i språkbruket är just de som likställer det med prostitution, de som upprätthåller dysfemismen, de som vill att alla flickor ska vara fina flickor med tankar om prinsen i ett kyskt, monogamt och kristet äktenskap.
Tjejer borde spränga banden och rata de kollektivistiska budskapen. Alla tjejer kunde exempelvis börja kalla sig själva för hora. “Jag är en hora, och jag är jävligt stolt för att jag har ett fritt och självständigt sexliv. Jag är kåt, och det är bra.”
Prostitution, å andra sidan, är som redan sagts ett yrke. I många fall finns misär bakom, i en del fall finns ingen misär bakom, utan ett krasst ekonomiskt resonemang. Säkert finns en och annan “hora” eller nymfoman i branschen som skulle kunna kalla sig lycklig eller tillfredsställd, men som redan påpekats är det irrelevant om den prostituerade är lycklig (i denna debatt). Prostitution handlar om pengar, antingen för att man inte har något alternativ, eller för att man vill dra in lite större pengar på sina naturliga resurser. Det är själva pengatransaktionen som avgör om det är prostitution eller inte.
Hur lycklig är städerskan som ska torka bort chefens bajs från toaringen? Förmodligen mindre lycklig än den veterinär som för in handen i en hästs anus. Men det beror i så fall på att hon har sämre betalt än veterinären, inte på arbetsuppgiften i sig.
Pengar är alltså ett mått på status, vilket gör att lyxprostitution står över de andra normerna i samhället och inte påverkas så mycket av regleringar i övrigt. Regleringarna påverkar mest de som inte har något inflytande, de som saknar skydd, de som kanske är beroende eller har en skev bakgrund, de som borde skyddas i stället för att jagas med blåslampa som idag.
November 18th, 2006 at 1:40 am
Tack för ditt inlägg Blogge
Jag hoppas många läser din kommentar för det kan få folk att tänka till över begreppen och varför det är som det är idag.
Kram på dig!
SQK
November 18th, 2006 at 2:06 am
Men helt oproblematiskt är det ju inte.
Kan du inte se ett visst problem med synen att män har någon slags rätt till sexuella tjänster av kvinnor? Jag ser klara kopplingar mellan prostitution och upprätthållandet av det manliga könets dominas över det kvinnliga.
Vad anser du om det?
November 18th, 2006 at 2:08 am
““Du är allt en riktig liten hora, Lisa” är en mening som inte uttrycker något nedsättande, utan tvärtom uppskattning.”
Var, hur, när?
November 18th, 2006 at 2:33 am
Johanna jag kan inte se det och jag har försökt hitta argument för att prostitution i sig skulle bidra till ett ojämlikt samhälle. Men jag ser det inte.
Torskar kallas våra kunder. “Och man torskar dit”
Inget smickrande benämning på män som köpersexuella tjänster. Det är dessutom skambelagt även för männen.
I verkligheten i den frivilliga prostitutionen så sker ju allt efter våra villkor och regler. Makten ligger hos oss.
Jag kan bara förstå det här resonemanget om man köper den radikalfeministiska synen på prostitution. All prostitution sker av tvång och är ett uttryck för mäns våld mot kvinnor. Men eftersom prostitution inte sker på det sättet så faller det resonemanget platt för mig.
Om en man säger lilla hora till mig på rätt sätt utan den minsta antydan till att det är nedvärderande och i en situation för att kåta upp mig så tar jag det som smicker.
November 18th, 2006 at 2:51 am
Är du säker på att “prostitution inte sker på det sättet” bara för att det inte ser ut på det sättet för dig?
Jag menar, det är ju uppenbart att ALL prostitution inte sker på det sättet om det inte är så för dig, men hur ser det ut för majoriteten?
November 18th, 2006 at 3:21 am
Det finns som bekant även manliga prostituerade. Att de inte är fler kan förstås bero på många saker, men knappast på hypotesen om könsmaktsordning. Hur passar dessa manliga prostituerade in i hypotesen om könsmaktsordningen (ty det är en hypotes, ingen teori)?
En orsak kan vara biologisk, att män helt enkelt har en större drift. Det är då hormonstyrt och något som kan bli svårt att definiera bort i genusvetenskapen.
En annan orsak kan vara matriarkala band, d.v.s. den typ av könsmaktsordning som finns inom gruppen av kvinnor och som gör att flickor håller sträng kontroll över varandra. Att kvinnor alltjämt inte lever ut sin sexualitet fullt ut beror i första hand på trycket från den egna könsgruppen. Historiskt har sådant tryck funnits från kristendomens håll, men jag ser i vårt moderna samhälle inga som helst patriarkala förtryckarmönster vad avser kvinnlig sexualitet. Män i största allmänhet har inga problem med kvinnor med vidlyftigt sexliv; tvärtom.
Fråga dig själv: “Om jag går ut för att köpa sex med en man, vem eller vilka i samhället kommer då att fördöma mig hårdast?”
Så mycket för könsmaktsordningshypotesen, alltså.
November 18th, 2006 at 1:25 pm
Det finns väl en koppling mellan kvinnoförtrycket och prostitution på ett sätt. Frågan är vad som är orsak och konsekvens. Alltså om orsaken till kvinnoförtrycket är prostitutionen eller om (som jag kanske tenderar se det ) som en konskevens. Alltså kvinnors lönediskriminering etc gör att fler kvinnor än män (om ekonomiska skäl) måste prostituera sig. Detta borde ju vara konsekvens av ett kvinnodiskriminering i stort inte anledningen.
Sedan frågan om prostitution i sig är skadlig eller inte (det finns ju trots allt både män och kvinnor). Där ju normerna för sexualitet skiljer sig mellan olika samhällen. Jag tenderar alltså att tro att ett mer promiskuöst leverne i sig inte behöver vara skadligt. Men samhället har i många - speciellt västerländska - kulturer diskriminerat och stigmatiserat prostituerade. Därför mår många prostituterade dåligt. I ett helt annat samhälle skulle det vara annorlunda, tror jag. Finns det något biologiskt som säger att man måste under alla omständighet må dåligt av att sälja sex? Jag hittar inga riktiga bevis för detta. Därför väljer jag att se det som att normerna för sexualiteten inte är naturliga utan kulturellt konstruerade.
November 18th, 2006 at 1:48 pm
Alltså Johanna tror du man kan särskilja frågan om hur majoriteten prostituerade har det (jag vet inte det finns många former av prostitution) från frågan om hur samhället ser på de prostituerade (och deras kunder)?
November 18th, 2006 at 3:12 pm
Tack för kloka synpunkter Manna. Jag tar upp en del av dina frågeställningar i ett nytt inlägg här på bloggen idag - Porr, horor och feminister i Sydsvenskan
Din fråga till Johanna är intressant…
Kram!
SQK
November 18th, 2006 at 9:32 pm
Blogge:
Jag diskuterar inte frågan om ”vidlyftigt” sexliv är ok eller ej. Problemet som jag ser handlar inte om att leva ut sin sexualitet eller ej. Det finns mycket nymoralism kring i dagens samhälle som jag upplever som förtryckande, vilket jag har diskuterat här: http://elsajohanna.blogspot.com/2006/11/om-sexualitet.html.
Jag tror inte att män i största allmänhet har ”problem med kvinnor med vidlyftigt sexliv”, jag ser däremot ett stort problem i om män tror att de flesta horor prostituerar sig eftersom de tycker om att ha ett vidlyftigt sexliv.
Manna:
Jag tror heller inte att det är prostitution som orsakar kvinnorförtryck, givetvis inte! Det jag ville lyfta fram är problematiken med den kvinnosyn som säger att män har rätt att köpa sex. (Ja, Blogge, det finns manliga prostituerade, men inte alls i samma utsträckning som kvinnliga.)
Jag är osäker på om jag förstod din fråga rätt? Du undrar om jag inte tror att skälet till att det finns prostitution som sker av tvång och som ett uttryck för mäns våld mot kvinnor (t.ex. trafficking) beror av samhällets fördömande syn på prostitution?
Nej, det tror jag inte.
Generellt sett är det ju svårt att särskilja frågor. Jag tror givetvis inte att det blir lättare för en redan utsatt prostituerad att många ser på henne med förakt, men jag tror inte att det är samhällets syn på prostitution som en icke önskvärd företeelse som är den huvudsakliga anledningen till om prostituerade utsätts för våld, hot och utnyttjande. Jag har också svårt att se att en legalisering skulle leda till att de flesta prostituerade får det bättre. David H har skrivit intressant om legalisering här: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=35460654&postID=116380326827399782
November 18th, 2006 at 9:45 pm
Blogge:
Att många män ser kvinnor som något slags sexobjekt som ska vara tillgängligt för dem tror jag absolut leder till att kvinnor har svårt att se vad de själva vill, så visst tror jag att det är mannens dominans över kvinnan som har lett till att många kvinnor inte ”lever ut sin sexualitet fullt ut”. Hur trött jag än är på moraliserandet (som jag i och för sig inte upplever kommer bara från kvinnor), så har jag mycket svårt att se det rimliga i påståendet ”Att kvinnor alltjämt inte lever ut sin sexualitet fullt ut beror i första hand på trycket från den egna könsgruppen.”
November 19th, 2006 at 1:08 pm
Sexualbrott (våld, tvång, Sexuella övergrepp) är kriminialiserat i Sverige liksom det är utomlands. Frågan är om också samtyckande sexuella handlingar mellan vuxna också bör vara det. Liksom förhållandet mellan detta och förtrycket av kvinnor generellt och sexuellt våld, tvång och övergepp.
Minskar våldet mot prostituerade kvinnor i Sverige pga lagstiftning eller går dessa fenomenet under jorden och blir därmed mer elakartad? Tar det också andra former - alltså människor åker utomlands istället osv. Finns det en väg (bör samhället)söka “utrota” all prostitution som sådan. Det är detta som bör utredas.
Östergrens bok (och andra) är intressanta tycker jag. För någonstans handlar det kanske om hur man ser på genus(kön) och sexualitet. Är dessa naturgivna eller inte? Att sälja sex/kvinnlig promiskuitet ses i vårt samhälle med förakt. De utsätts förmodligen därför av förakt av såväl (vissa) av sin kunder - och kanske i lika hög (eller högre) grad av samhället. Om sexualitet och genus är kulturellt konstruerade finns inget biologiskt i detta. Nu känner de skam men i ett helt annat samhälle skulle deras känslor av skam upphöra. Om synen och förtrycket av prostituerade eller vilken föraktad social kategori som helst är skapad av samhället kan detta också fås att upphöra av samma samhälle…
November 19th, 2006 at 4:28 pm
Manna tack för en bra och klok kommentar
Vill berätta att vi som jobbar med att sälja sexuella tjänster känner inget förakt från våra kunder. Det är dem som möter oss med störts respekt av alla.
En sexköpare kallas ju för torsk och även han eller hon är skambelagd i dagens samhälle. Jag upplever ofta att mina kunder generellt sett är mindre försomsfulla och de söker ofta efter en sexuellt frigjord kvinna. En del kanske inte har kommit så lpångt att de skulle kunna tänka sig att gifta sig med en hora men de är långt ifrån mansgrisar för det. En del har kommit längre och det är vanligt att vi börjar uppvaktas av våra kunder men det blir oftast en komplicerad historia. Många av oss är ju gifta och sambos där maken samtycker till att kvinnan eller mannen jobbar som eskort.
Sen finns det naturligtvis män som är äckliga svin och mansgrisar som söker kontakt med oss också. De flesta eskorter avspisar dock dessa män på direkten, vilket säkert får deras förakt mot oss att växa.
Kram!
SQK
November 20th, 2006 at 9:35 pm
Jag tycker också att det hemskt att kvinnlig promiskuitet ses på med förakt! Men jag ser inte hur man kan sätta ett snedstreck mellan det och “att sälja sex” som om det vore synonymer. Jag är trött på bilden av att vi som inte prostituerar oss skulle vara sexuellt hämmade.
Det finns säkert “sexuellt frigjorda” prostituerade, men jag är övertygad om att det också finns många prostituerade som inte är det (med sexuellt frigjord menar jag att man känner sig själv och sin sexualitet och vågar leva ut den). Precis som det bland icke prostituerade finns både sexuellt frigjorda och mindre “frigjorda”…
November 20th, 2006 at 10:28 pm
Johanna det är nog sant det du skriver. Och jag menar inte heller att man ska sätta snedsträck mellan sexuellt frigjorda kvinnor och prostitution.
Men jag vet att sex som går utanför normen - ex. prostitution, känner många sig äcklade inför och tar avstånd ifrån. Även om det sker mellan vuxna, samtyckande fria människor. Sexsäljare behandlas därför idag med samma förakt som man visade homosexuella i mitten av förra seklet.
Som kvinna kan du ta betalt och tycka om ett jobb, bara det inte handlar om sex!
OM den kvinnliga lusten till sex hade varit lika accepterad som en mans, är jag övertygad om att jag hade blivit betrodd när jag säger att jag njuter av mitt jobb som eskort.
August 7th, 2007 at 7:39 pm
Hej
Jag träffade en hobbyescort och vi blev kära och inledde en relation, jag var öppen och frågade om hon behövde fortsätta med sitt escortande och hon behövde pengarna så jag sa att med mig är det ok om du inte för mig bakom ljuset utan är öppen och ärlig med när du är upptagen med kunder.
Jag älskar henne och hon mig men jag är orolig för hur det skall gå för oss
Säg nåt klokt - är vi galna ?