Det är inte bara sexsäljarna som det finns fördomar och myter om. Våra kunder är lika skambelagda och skildras ofta föga smickrande eller inte alls i media.
Jag själv vet att mina kunder tillhör en grupp män som har en betydligt bättre kvinnosyn och än gemene man. Det är dem som visar mig störst respekt av alla.
Men jag vet samtidigt att deras raka motsatser också finns bland sexköparna. Män som vill köpa sexuella tjänster som jag vägrar träffa.
Den hemska bilden av sexköparen kommer nog att förstärkas den närmsta tiden. SVT-reportern Katarina Wennstam har tidigare skrivit de debatterade reportageböckerna “Flickan och skulden” och “En riktig våldtäktsman”. Nu romandebuterar hon med “Smuts” som kretsar kring sexköp och trafficking. Boken utkommer den 19 januari.
I förrgår kunde man både i Sundsvalls Tidning och Vestmanlands Läns Tidning läsa en intervju med Katarina Wennstam: Wennstam gör romandebut om sexköp: - Vi har den här bilden av att sexköpare är någon som inte har någon utväg, en stackare som inte kan få sex på något annat sätt. Vissa hävdar att prostituerade behövs för att serva män som inte får utlopp för sina lustar men i själva verket rör det sig ofta om män som mycket väl kan få sex på hemmaplan. Det är något annat som driver dem, säger Katarina Wennstam.
Katarina Mattsson har också intevjuat Wennstam i Metro - I Smuts riktas ljuset mot sexköparna:“Boken handlar ju inte bara om sexköp utan om manlig och kvinnlig sexualitet över huvud taget. – Ja, därför har dottern fått en så stor roll. Hon är 14 år, oskuld och tonårskåt, men känner sig så smutsig och blir så skamstämplad trots att hon inte gör något fel.”
I Svenska Dagbladet fanns det igår en artikel på två hela sidor om Smuts. Lina Kamlteg skriver i sin artikel: Hon sätter fokus på torskar: “Man efter man i romanen visar sig vara en stor skit. Nästan utan reflektion tar de sig rätten att göra vad de vill med kvinnors kroppar. Och frågan som pockar på uppmärksamhet blir oundvikligen: Är det så här illa? Ja, lyder det säkra svaret.”
Den här boken och dess budskap oroar mig för jag antar att det är via sina kontakter med polisen och människohandels mål och de torskarna som där åker fast som Katarina Wennstam baserar sina kunskaper på och därmed karaktärerna i Smuts.
Jag tror att det är så idag att de Torskar som torskar är de som polisen får fast pga de spanar och ingriper mot gatuprostitutionen. Polisen försöker också sätta dit Torskar som de kan få fast i samband med spaning och utredningar av misstänkt människohandel och koppleri.
De poliser som jag pratat med har en rätt cynisk syn på den här gruppen av sexköpare, med all rätt. Jag har pratat med en polis som uteslutande jobbar med människohandel. Hennes erfarenhet var att många av sexköparna inte tog det så allvarligt när de förstod att tjejen de köpt sex av var ett offer för människohandel, (kanske för att de inte upplevt att hon var utsatt för tvång? - min kommentar). Det är först när sexköparna inser att de via sina sexköp har finansierat annan grov brottslighet som de tycker de har felat. Om horan är där frivilligt eller inte bryr sig inte alla om. Den här polisen hade också mött den här hemska inställning på annat håll i samhället.
Jag har ibland en hemsk känsla av att alla de sexköparna som vi oberoende eskorter vägrar träffa… de män som visar upp minsta lilla kvinnoförnedrande tendenser eller bristande respekt för oss hamnar som sexköpare hos mina kollegor på gatan eller hos traffickingoffer. Och är det dem sexköparna som skildras i Smuts så har vi mycket emot oss i debatten framöver.
Prostitution är idag verkligen ett mynt med två helt olika sidor. Bland de som säljer sex har vi den sexuellt frigjorda kvinnan som säljer sex med en enorm njutning och lust, som en kvalificerad tjänsteutövning, hon är en slags kompetent sexexpert. På andra sidan en kvinna satt i slaveri och utnyttjad av människohandlare. De raka mostasterna finns också bland sexköparna.
Men istället för att se på prostitution som ett mynt med två sidor så bör vi lägga de olika erfarenheterna, villkoren för att sälja sex och varför och vem som köper sex, på en linje istället, där motbilderna får
inta varsin ända på linjen.
Sedan kan man se var på linjen alla befinner sig. Givetvis måste man sedan ta med en massa andra aspekter då man försöker greppa det oerhört komplexa området som prostitution ändå är.
I debatten så målas det ofta upp två sidor av prostitution, en svart och en vit sida. Debatten blir tyvärr därför ofta låst. Vi får nog alla hjälpas åt att börja måla prostitutionen i färger.
.
| Smuts Albert Bonniers förlag ISBN: 9100109339 . Jonas Wahl är framgångsrik advokat. Han har en stark och vacker fru, fina barn och ett i varje detalj designat hus. Jonas karriär har tagit ordentlig fart och han har fått ett erbjudande från TV att kommentera en traffickingrättegång som dominerar Sveriges nyhetsbevakning. Vad ingen vet är att han spelar ett mycket högt spel i medias strålkastarljus. . Hustrun Rebecca hanterar sin chefsposition på TV perfekt och borde kunna luta sig tillbaka då barnen mår bra och alla berömmer henne för deras vackra hus. Men det finns en krypande känsla av att allt inte står rätt till och Rebecca undrar ofta vad Jonas gör alla kvällar han jobbar över. Men hon är en kvinna som har gjort förnekelsen till en konst och som ständigt putsar på familjens fasad - utåt sett en lyckad yrkeskvinna, mor och maka, men inombords växer tvivlen kring livet och äktenskapet. . Samtidigt utvecklas deras 14-åriga dotter Emma snabbt och hennes begynnande sexualitet pockar på. Emma lockas och skräms av sina egna fantasier och omvärldens reaktioner. Skammen bränner - men vem är det egentligen som är skamlig? . Smuts är en spänningsroman och ett starkt familjedrama som landar mitt i debatten om sexköp och trafficking. Det är en skarp skildring av en värld där mäns rätt till kvinnors kroppar står över allt annat och där domstolarna väljer att titta åt ett annat håll. . Källa: Smuts - Bokus bokhandel |
.
Andra bloggar om: eskort, prostitution, människohandel, sex, sexköpslagen, torskar, trafficking, Katarina Wennstam, Smuts, litteratur, sexköpare Pingat på intressant.se




January 6th, 2007 at 12:21 pm
Detta är verkligen ett intressant ämne. Jag tror att många liksom jag saknar erfarenhet av sexhandel men blivit “antastade” av torskar på gatan och fått en bild av sexköpare via detta. Bodde tidigare nära Malmös mest kända prostitutionsstråk och det hände då några gånger att män, som kunde vara rätt påstridiga, uppfattade även mig som prostituerad. Det är något många kvinnor i samma område råkat ut för har jag förstått (genom att prata med andra). Att det upplevs som obehagligt kan förstås bero på horstigmat också - det känns “fult” att bli sedd som prostituerad - men åtminstone någon gång handlade det om att nästan få springa ifrån platsen för att mannen inte ville acceptera ett nej. Vi som är utanför har förstås inte en aning om de vi råkar ut för är typiska sexköpare, men de är kanske de enda vi träffar på… Ordentlig & fördomsfri forskning vore önskvärt (tänker på den där intervjun med Don Kulick i danska Dagbladet Information från i november).
January 6th, 2007 at 3:19 pm
Artikeln i den Danska tidningen Dagbladet om Don Kulick, professorn i antropologi, är bara så bra! Jag måste försöka få den översatt till svenska och slänga in den här på bloggen.
På Lafa (Landstinget förebygger AIDS) hittade jag ett referat om vad Don Kulick sagt på en konferens för socionomer:
Don Kulick konstaterade att patologiserandet av sexköpare inte lämnar något utrymme för att det kan finnas någon människa som köper sex utan att på något sätt vara psykiskt störd. Han jämförde svenska socialarbetares identifiering av ”torsken” med 1800-talsläkarnas ”upptäckt” av nya ”arter” av sexuella avvikare, t ex hysteriker och onanister – en process som filosofen Michel Foucault analyserade i den första volymen av Sexualitetens historia.
Salli en sexarbetarorganisation har med Kulicks tillåtelse publicerat ett tal på engelska som han hållit om den svenska modellen.
January 6th, 2007 at 8:33 pm
Don Kulick är ett kapitalistsvin som dyrt säljer sin forskning! Önskar det fanns en torrent där man kunde sno hans rapporter i digital form, ty det jag sett hittills är läsvärt.
January 6th, 2007 at 9:00 pm
Bra artikel, Isabella! Vad gäller Kulick, är hans kritik av den unika, svenska [råfeministiska] sexköpslagen naturligtvis berättigad. Dessvärre framträder även Kulick som en renlärig anhängare av svensk statsfeminism, om han belyses från en annan vinkel. Nämligen som en anhängare av tron på människan som enbart en “social konstruktion”:
“Enligt queer teori är heterosexualiteten en “social uppfinning” och “som alla sociala uppfinningar har den en historia” som är kopplad till makt. Precis som inom feminismen är idén om maktstrukturer ett viktigt begrepp inom queer. Det innebär enligt queer teorin att heterosexualiteten är en social maktstruktur som ger vissa fördelar på andra människors bekostnad. —
För att berättiga queer-teori så måste man ju argumentera för att heterosexualiteten inte är mer “normal” än t.ex. homosexualitet. DON KULICK skriver:
” . .det är framför allt insikten om att heterosexualiteten inte alls är självklar, utan istället är en uppsättning identiteter, relationer och värderingar som uppstått till följd av bestämda sociala, historiska och kulturella betingelser, som gjort att queer-teori rönt som mycket uppmärksamhet från så många olika håll. . . Innan jag fortsätter vill jag dock genast ta itu med den vanligt förekommande invändningen: Men är inte heterosexualiteten naturligt i någon mycket grundläggande mening? Hur skulle människosläktet kunna fortleva om inte merparten av människor var heterosexuella?
Svaret på den invändningen är att människosläktet inte fortlever p g a heterosexualitet, utan på grund av att det föds barn . . .hur de [kvinnor] bär sig åt för att sädesvätska skall hamna i deras livmoder och där eventuellt befrukta en äggcell, är någonting som kan skötas på en mängd olika sätt . . . Hela världen skulle kunna vara homosexuell och barn skulle fortsätta att födas utan minsta problem.” (3)”
Källa: http://www.bgf.nu/parlor/queer.html
January 6th, 2007 at 10:31 pm
Angående torskars kvinnosyn så tycker jag att det framkommer av SVD-artikeln att Katarina Wennstam har en djupare förståelse för detta fenomen än du, Isabella.
För, som jag skrev bland kommentarerna, så handlar ju denna kvinnosyn inte bara om hur horbocken behandlar sin hora, utan också hur han behandlar och ser på andra kvinnor.
De flesta torskar lär ju vara stadgade familjefäder som går bakom ryggen på sina fruar eller sambor för att unna sig sexuella utsvävningar som de missunnar sina partners. De är själva otrogna medan de förutsätter att deras partners ska vara monogama. Mycket få skulle exempelvis acceptera att deras fruar hyrde ut sig som sexpartners åt andra män.
Så en torsk som beter sig respektfullt och gentlemannamässigt mot sin hora, har ofta samtidigt en mycket unken kvinnosyn som yttrar sig i dubbelmoral och en uppdelning av kvinnor i horor och madonnor.
Jag håller med om att diskussionen om prostitution ofta är svartvit och endimensionell. Men vad som framför allt fattas är denna aspekt med de andra kvinnorna, som ofta överhuvudtaget inte nämns – trots allt tal om jämställdhet.
Maria B, http://sexochpengar.blogspot.com/
January 6th, 2007 at 11:36 pm
Kära Maria B!
Du skriver att vi torskar har en unken kvinnosyn och går bakom ryggen på sina fruar.
HUR vet du det?
Jag är ungkarl och har absolut ingen anledning att ändra på det, jag älskar att träffa kvinnor men jag har verkligen ingen lust att stadga mig.
De kvinnor jag träffar är svenska tjejer som säljer en tjänst som jag gärna betlar för.
Min kvinnosyn är fullt normalt och jag betraktas som en “trevlig” kille.
En typisk träff handlar inte om en halvtimme på något sunkigt hak.
Vi går på bio ihop, vi går på museum, eller så åker vi på en weekend resa till något trevligt ställe. Jag tar med henne på representration och presenterar henne som min flickvän…
Så varför vill jag inte träffa någon tjej på det vanliga sättet?
Jo enkelt, jag tycker det tar för mycket tid och för mig är pengar en bisak, min tid är allt för dyrbar för att hänga på någon krog för att försöka hitta någon.
January 6th, 2007 at 11:48 pm
Guldpojken,
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte talade om alla torskar. Vad jag skrev var att “de flesta” var stadgade familjefäder, något som framkommer av de undersökningar som gjorts. Jag skrev heller inte att alla dessa skulle ha en unken kvinnosyn, däremot att de “ofta” har det.
Maria B, http://sexochpengar.blogspot.com
January 6th, 2007 at 11:58 pm
Maria B!
Jag tror att du använder ordet “ofta” på ett felaktigt sätt i denna fråga. Jag är sexköpare som är sambo med en kvinna som gärna skulle få ha sex med andra män för min skull, men jag tror inte det är aktuellt för hon vill inte ha sex med mig heller. Jag skulle inte heller fördöma någon av mina döttrar om de skulle välja att sälja sex om de verkligen gjorde detta på det sätt som Isabella beskriver att hon gör. Jag tror inte att jag är unik.
January 7th, 2007 at 12:25 am
Sean,
Att din fru inte vill ha sex med dig beror kanske helt enkelt på att hon är trött på just dig som sexpartner, men gärna skulle förlusta sig med någon annan! Så berätta för henne om dina utsvävningar så kanske hon själv tar sig friheter på sitt håll! Kom ihåg: ärlighet varar längst!
Och oavsett hur det står till med just dig, eller någon annan individ, så är det ju inte svårt att upptäcka den dubbelmoral som av tradition är förknippas med prostitutionen. De “privata kvinnorna” kontrolleras och förväntas vara monogama, medan deras män går bakom ryggen på dem med hjälp av prostituerade.
January 7th, 2007 at 12:33 am
Maria B…jag kan förstå ditt resonemang..kanske utifrån egen erfarenhet? Visst finns de män som bedrar och går bakom ryggen på sina fruar eller sambos och faktiskt tror jag att de som inte bryr sig om sin kvinna hemma, gör det genom krogragg, one nightstands och fiffel på konferenser etc.
De gifta män som kommer till mig, inte alla men de allra flesta, har ett förhållande som de vill vårda och värna om.De älskar sin kvinna, trots att hon av olika anledningar inte kan ge honom den sexuella biten. Vad tycker du är det bästa då? Att skilja sig fastän känslorna finns kvar och det finns barn med i bilden? Att försaka sitt eget sexbehov, som vetenskapligt bevisat ofta resulterar i depression? Eller att uppsöka en glädjeflicka för att få dels beröring, som också vetenskapligt bevisat är en livsnödvändighet för att vi ska må bra (det gäller alla, barn, gamla, män kvinnor) och dels för att få uppskattning och bekräftelse och även det viktiga sexet?
Det allra allra bästa vore förstås, att parterna kunde tala öppet om sitt behov med varandra. Vissa gör det, utan att få respons från kvinnan, vilket jag inte kan tyda på annat sätt än att hon egentligen är den som mår dåligt, fast hon inte vill erkänna det för sig själv ens. Och med vårt mänskliga tänk…om jag inte vill ha sex, så ska inte han ha det heller.
Det finns även kvinnor som vill men där inte mannen vill, fast det är inte lika vanligt.
Jag tycker det är lite lätt att resonera som du gör. Det stämmer i en del fall, men det är långt ifrån någon regel. Nu pratar jag ur egen erfarenhet. Jag har haft mångasamtal med män om just det här och det är lika frusterade för alla. Hur de än vänder sig så blir det fel och jag tycker det är skrämmande att det ska behöva vara så här. Att det fortfarande är så svårt att prata med varandra, försöka förstå varandra och tillåta varandra, att röra vid varandra mm. Jag tycker faktiskt att de här männen gör rätt, när de för sitt välmåendes skull för en gång skull tänker på sitt eget liv och bejakar sin sexualitet. Jag ljuger inte när jag säger att de nästan alltid, mår bättre, blir gladare, positivare och därav blir även förhållande hemma blir bättre.
January 7th, 2007 at 12:45 am
Maria!
Jag är verkligen inte för att man ska vara otrogen mot sin partner och med otrohet menar jag att man går bakom ryggen på den man valt som sin livskamrat.
Jag tänkte mycket på min egen bit i detta innan jag börja arbeta som eskort. Är det moraliskt riktigt att träffa kunder som är otrogna mot sin livskamrat? Jag tänkte länge och väl och kom fram till att det är ok och moraliskt riktigt för mig att träffa dessa män. därmed inte sagt att det är det för dig.
Mina kunder träffar mig för de önskar ha sex och en stunds samvaro med mig. De är inte känslomässigt involverade med mig. Om de istället raggar på krogen och på det sättet är otrogna så är det ett större hot mot deras förhållanden och ett oärligare sätt att få sitt sexuella behov tillgodosett.
Sex är en sak som är heligt för många och som ska hållas inom en parrelation och man ska under den tiden inte ha sex med andra. Jag har själv inte den synen och har tillåtit mina livskamrater att ha sex med andra om de vill. Detta under förutsättning att min partner är ärlig mot mig och berättar innan om det. Dvs att han inte går bakom ryggen på mig.
Vi har olika syn på detta helt enkelt och jag anser inte att jag har rätt att döma mina kunder eller pådyvla dem min moraluppfattning eller någon annans moraluppfattning i detta. Var och en har sin egen moral och det mina kunder väljer att göra är inget jag varken kan eller vill ta ett moraliskt ansvar för. Varför? Jo jag anser inte att sex med mig är ett hot mot deras förhållande. Det är anledningen till att de kommer till mig som är ett hot mot deras förhållande.
Det kan t.o.m. vara så Maria att det kan hjälpa deras förhållanden att de träffar mig. Det är ofta mina kunder pratar om deras problem med mig. De vågar med mig vara öppna och berätta om hur det är. Och jag kan ge råd och det sker ofta att jag kommer med tips om hur de kan jobba med att få rätsida på sina dåliga förhållanden.
Ibland fungerar jag lika mycket som en sexolog eller familjerådgivare som eskort.
Jag kan heller inte se att män med en dålig kvinnosyn skapas av att prostitution finns eller att prostitution på något sätt gör så att vi har ett samhälle med ojämställdhet.
January 7th, 2007 at 12:49 am
Bra kommentar Greta, vi har samma erfarenheter och tänker lika i mycket du och jag
January 7th, 2007 at 1:03 am
Maria B!
Jag måste ha uttryckt mig otydligt. Jag kanske borde ha berättat att vi har varit hos en terapeut och pratar om detta med sexlust, men tyvärr var terapeuten i samma situation som min sambo så hon förstod henne mycket väl. Men svaret till mig var ungefär “har man inte lust så har man inte”. Jag har absolut ingen dubbelmoral. Jag skulle verkligen vilja att min sambo återigen satte sig utan trosor i mitt knä, men tyvärr verkar det avlägset.
January 7th, 2007 at 1:06 am
Jag måste tillägga att jag har fått tips från flera eskorter hur jag skall gå tillväga för att väcka min sambos sexlust. Jag har följt tipsen med stor inlevelse, men utan resultat.
January 7th, 2007 at 1:16 am
Sean,
Du och din partner får helt enkelt uppsöka en bättre sexterapeut eller äktenskapsrådgivare! Eskorter är till föga hjälp i denna fråga!
Greta,
Du frågar vad jag tycker att folk ska göra om sexlivet inte funkar i ett förhållande.
Mitt enkla svar är att man ska tala öppet med varandra – såvida man inte kommit överens om redan från början att vänsterprassel är okej. Detta kan vara svårt på egen hand, men till hjälp finns det sexterapeuter och äktenskapsrådgivare. Sedan får man väl se vad man kan komma fram till för lösning eller kompromiss. En sådan kan ju vara att man tillåter varandra sexuell frihet utanför äktenskapet men ändå fortsätter att dela vardagslivet.
Jag kan förstå att du som prostituerad vill se positivt på dina kunders handlingar och din egen roll, varigenom du förtjänar ditt leverbröd. Det är helt naturligt. Men de flesta kvinnor skulle inte vilja att deras män använde prostituerade bakom ryggen på dem. De skulle föredra att deras män var öppna och försökte lösa äktenskapsproblemen på ett mer konstruktivt sätt. Och på ett högre plan påverkar ju detta också förhållandet mellan könen på samhällsnivå. Det handlar helt enkelt om samma villkor och normer för kvinnor och män. Eller “jämställdhet” som det också brukar kallas.
January 7th, 2007 at 1:38 am
Maria B!
Självklart har du rätt enligt regelboken men jag har nog redan givit upp. Jag har verkligen försökt, men inte uppnått “rätt” resultat. Men min absoluta inställning är att mina besök hos eskorter inte har påverkat situationen negativt utan snarare fått mig att inse vad jag verkligen saknar i ett förhållande. Dessa tjejer är verkligen underbara och gör ett fantastiskt jobb.
January 7th, 2007 at 1:46 am
Maria det är inte bara män som är otrogna mot sina partners, kvinnor är det också så gör inte otrohet till ett jämställdhetsproblem!
Hur man är otrogen har inte med saken att göra. Och även kvinoor är otrogna män genom att anlita manliga eskorters tjänster.
Till Sean - Kramisar!
January 7th, 2007 at 2:18 am
Isabella,
Du får det att låta som om problemet med sexköpen skulle vara att de utgör ett hot mot sammanhållningen av folks förhållanden. Men det är inte vad det handlar om här. Problemet är ju istället att de – bland annat med hjälp av prostituerades lojalitet och diskretion – motverkar öppenheten, och lika normer och möjligheter för kvinnor och män.
Att otrohet genom sexköp inte skulle vara något jämställdhetsproblem för att även kvinnor är otrogna och i vissa fall köper sex är också ett mycket märkligt påstående. För jämställdhet handlar ju här, liksom i de flesta fall, om proportioner.
Men som jag skrev i inlägget till Greta så tycker jag att det är naturligt att man som prostituerad vill se positivt på sin egen roll och de män som bidrar till ens försörjning. Den position man befinner sig i försvårar förmågan att se saken ur de bedragna kvinnornas perspektiv eller ur ett jämställdhetsperspektiv.
Om jag hinner ska jag skriva ett eget blogginlägg om saken inom de närmsta dagarna, och då förtydliga vad det handlar om.
Maria, http://sexochpengar.blogspot.com
January 7th, 2007 at 3:20 am
Jeg oplever en utrolig arrogance og besserwisserei hos prostitutionsmodstandere som Maria B.
I sidste ende handler sex om et møde mellem to mennesker. Uanset om det er i et fast parforhold eller med skiftende partnere, inklusive prostituerede. De to mennesker må selv finde ud af hvordan de vil håndtere deres forhold, så længe det er baseret på gensidig frivillighed. Andre mennesker eller staten har ingen ret til at blande sig.
At være kunde hos prostituerede er næsten ligeså stigmatiserende og tabubelagt, som det er at være prostitueret. I Sverige er det endda strafbart.
Jeg ville ønske mig, at man åbent og ærligt kunne diskutere sine besøg hos prostituerede. Ikke bare med sin kone, men også med arbejdskammerater og venner.
Eller i offentlige fora eller blogs på internettet. Der er så meget uvidenhed og myter om os kunder.
Vi kunder er en meget forskellig sammensat gruppe. Men man prøver at indpode os skam og skyldfølelser over vores besøg hos prostituerede. Prøver at bilde os ind, at alle prostituerede er nogle stakkels offer, som vi udøver vold imod. Intet er fjernere fra virkeligheden.
De mennesker, der fordømmer prostitution, er med ansvarlig for at prostituerede bliver ringeagtet. Er medansvarlig for, at kunder kan besøge traffickede kvinder og være ligeglade. For hun er jo ’bare’ en luder.
Vi har brug for åbenhed. Har brug for at lære hinanden ansvarlighed. Også ansvarlighed for hjælpe de kvinder, som er i prostitution på grund af nød, narkomisbrug eller tvunget til det. Men hvordan kan man hjælpe, når man gør sig selv strafbar?
January 7th, 2007 at 4:23 pm
Maria B…om du läste min kommentar ordentligt och även bemödade dig med att utan dina skygglappar eller ev egna dåliga erfarenheter, tog till dig det jag skrev…så uptäcker du att jag avslutade min kommentar ungefär i den andan som du sjäv sedan skrev.
Du skriver att man SKA tala öppet om problemet.
Jag skrev att jag tycker det är skrämmande att man inte KAN tala öppet. Vilket betyder att jag inget högre önskar än att människor vågar vara ärliga mot varandra. Att som du säga att man SKA tyder på en viss arrogans och kanske även bitterhet.
Om du även bemödar dig om att läsa Seans inlägg, så borde du om viljan finns inse att det inte bara är att säga att någon/några SKA.
Eftersom det oftast är mannen som blir nekad sex och beröring i ett förhållande, så är det också oftast mannen som försöker att ta upp det med sin kvinnliga partner. Du VET förstås att ALLA kvinnor med glädje tar till sig det och INGEN tolkar det som kritik när mannen efter 5-10-15 år slutligen börjar prata om deras sexuella förhållande.
Som tur är finns det förhållanden där båda partner är så som du vill och som jag önskar, alltså öppna och raka mot varandra och respekterar och tar hänsyn till olika behov mm. Men jag VET att dessa förhållanden är i minoritet.
Så det svar som du gav mig, var inget svar. Vad tycker du Maria att dessa män som har känslor för sin partner, men hon av någon anledning som antagligen varken han eller hon medvetet vet, tar avstånd från det sexuella, ska göra? Hon vill inte prata om det. Hon vill inte anstränga sig att försöka få tillbaka lusten. Hon tycker det är bra som det och vill inte gå i terapi. Hon vill inte skiljas. Han vill inte skiljas. Han vill inte ha en andra kvinna..älskarinna med krav och ev känslor. Han vill bara ha en stunds njutning med beröring, närhet och orgasm för att lätta på sin inre spänning.
Orgasm kan man få genom onani, men ensam får du ingen beröring och närhet, vilket är oerhört viktigt för alla.
Det är så lätt Maria att se saker bara från en synvinkel. De män jag träffar, bidrar INTE till min försörjning. Jag har ett vanligt arbete. Ett arbete där jag ibland också kommer i kontakt med ungefär samma problemställning.Min uppgift varken i mitt vanliga jobb eller i min hobby, är att påverka till otrohet. Däremot till att försöka bidra till att människor, kvinnor som män, får en chans att må bra. Kan jag få andra att må bra, då mår även jag bra. Det gäller både i mitt jobb, min hobby och överhuvudtaget i umgänge med mina medmänniskor.
Jag vill även att du ska må bra.
January 7th, 2007 at 8:09 pm
Tack Greta Garbo!
Jag kunde inte själv beskriva mina känslor så bra som du gjorde. Det var med tårar i ögonen jag läste din kommentar.
Många varma kramar
Sean
January 7th, 2007 at 11:25 pm
Greta Garbo
Ditt inlägg stämmer ganska väl med min egna erfarenheter.
Fast jag skulle vilja nämna den stora gruppen av gamla, ensamma män som mist sin livskamrat.
Man platsar inte på krogen efter 70 eller 80 +!
Men på tal om Otrohet:
Måste berätta en alldeles sann historia som hände i min egen strippatelje.
Den hade ingång från gatan men även en bakdörr..
Jag hade en lesbisk prostituerad väninna som jag arbetade tillsammans med.
Hon tog givetvis även emot kvinnor.
Men mest män förstås.
En känd skådesåpelare var stammis på grund av sis kalla fru. Sade han.
Frun var stammis på grund av sin fantasilöse make. Sade hon.
Så kom den där dagen då frun bokat tid med min kompis. Hon är själv en känd artist o kom aldrig oanmäld o gick alltid in bakvägen.
De försvann in i sovrummet o jag satt i telefonen när det knackade på dörren.
Där stod maken o hade väldigt brått in till min väninna.
När jag sade att hon var upptagen slog han sig ner för att vänta. Haken var bara den att man måste passera oss på utvägen från sovrummet.
Jag fick dra en kvick nödlögn om ett heldagsjobb för att få iväg maken innan den intet ont anande frun skulle komma ut ur sovrummet o gå rakt i armarna på sin man!
Jag fick ut honom med bara någon minut till godo.
Sedan skratade vi så länge att vi var tvugna att stänga alteljen för dagen!
Jag ser dem i bland på teatern eller i skvallertidningarna där de fortfarande talar så lyriskt om sitt i artistvärlden så långa äktenskap!
January 7th, 2007 at 11:37 pm
Jay:
Noen er kommet så langt!
Jeg har mött mange vars kone av forskellige skel icke lengre vil eller kan ha den sex mannen önsker. De gör da en gensidig avtale. Inge nye faste förhåld men sexbesök ibland.
Vi har alle bruk for åbenhed.
Dere i Norge har i vart fall Pion: där har vi langt kvar här!
Ha det gott!
Sunny
January 8th, 2007 at 8:31 am
Maria jag kan faktiskt ärligt precis som Petra Östrgren skriver inte hitta några hållbara argument för att prostitution skulle vara ett hinder för ett jämställt samhälle. När jag ser feminister driva en prostitutionspolicy i jämställdhetens namn där man i själva verket både förtrycker den kvinnliga sexualiteten och en grupp redan utsatta kvinnor blir jag arg och bekymrad. Var finns argumenten för detta?
Petra Östergren skriver i sin nya bok:
“Sex som tidigare uppfattades som en religiös synd och senare som en psykisk avvikelse anses nu vara ett ideologiskt brott. Med hjälp av jämställdhetsideologi kan oönskade sexuella beteenden fördömas, kontrolleras och bestraffas utan att de väcker uppmärksamhet och protester bland människor som vanligtvis tar parti för utsatta grupper.”
Jag för min kamp mot den nuvarande prostitutionspolicyn för att den baserar sig på en falsk bild av verkligheten. Jag kämpar också för att jag vill att kvinnors sexualitet och lust ska vara lika accepterade som männens. Det är en feministisk kamp jag för mot ett mer jämställt samhälle där sexsäljare har samma mänskliga rättigheter som alla andra, men det är få feminister som vågar stå vid min sida.
Greta… många kloka ord som vanligt

Sean får mer kramar!
JayR … Jag håller med dig och jag tycker den biten du tar upp kommer lite i skymundan ibland. Hur man skambelägger våra kunder på ett fult sätt och målar upp dem som snuskiga gubbar och våldtäktsmän och gud vet vad. Tyvärr fär det nog också så att de som stöder oss, alltså sexsäljarna inte alltid ger samma oreserverat stöd till er som är kunder. Det kan bero på att många som vill att prostitution ska avkriminaliseras driver den frågan bara som en “harm reduction” strategi, dvs att man angriper problemet på ett mycket realistiskt sätt. Prostitution kommer aldrig försvinna och då är det bästa att se till att så få som möjligt lider skada av det.
Sunny … *skrattade länge” när jag läste ditt inlägg. Oj vilken historia! Du är för härlig!
January 14th, 2007 at 11:15 pm
Är själv eskort och kommer läsa Smuts med stort intresse. Det är precis som hon skriver, “vanliga” män, övre medelklass och överklass…det är dom som har ekonomi att spendera på mig och andra flickor..
January 15th, 2007 at 12:09 am
Jag såg en intervju med Katarina Wennstam idag på TV4s Nyhetsmorgon. Det framkom då mycket tydligt att hon inte har någon egentlig kunskap om hur sexköpare är eller om prostitution. Då Tilde frågade efter erfarenheter eller på vilka fakta hon baserar sina karaktärer i boken på, så svarade Katarina rent ut att hon bara pratat med ett par sexköpare och att hon istället verkligen hade försökt sätta sig in hur en sexköpare tänker.
Karaktärerna i boken bygger alltså på hennes egen sexualsyn och hur pass bra hon med den som grund kan föreställa sig hur det är att sälja och köpa sex. Detsamma sker när andra inom politiken eller i media ska skildra prostitution eller människohandel.
Märkligt egentligen att denna beskrivning då ska tas som en slags sanning om hur det är!!! Och att hon intervjuas i TV som en person som vet! Att det skrivs artiklar som spinner vidare på hennes beskrivning av hur sexköpare är…
Jag är innerligt trött på andra människors hypoteser om vem jag är, vilka mina kollegor är och vilka mina kunder. Jag är innerligt trött på att andras föreställningar om hur det är att sälja sex ska få utrymme i media, och vara sanningen om vad prostitution är!
January 22nd, 2007 at 1:52 am
Var tid har sina legitima syndabockar.Sexköpslagen betyder en enda sak.Att sexköparen är en sämre sorts människa som skall utrotas ur det svenska samhället.Samma syn på avvikande människor som ledde till förintelsen.Man bör ta avstånd mot denna människouppviglare som Katarina Wennstam är.Vad tycker hon om Porridustrin då.Där människor i alla åldrar blottlägger sitt sexliv inför hela? världen.Jag vet inte vems döttrar och söner det är som äter avföring i vissa porralster.Porrindustrin tycker jag är värre för den är inte anonym som mycket prostitution.Och Äktenskapet då?När man inför Gud,prästen och vittnena lovar att aldrig ha sex med någon annan.Att säga till kvinnan att du får bara ha sex med den mannen i hela ditt liv.Tala om att lägga beslag på en annan människas kropp och sexualitet.Där, inom äktenskapet kan man verkligen tala om att äga en annan person.Och om vissa horkunder har en dålig kvinnosyn.Vad har det för betydelse?
January 22nd, 2007 at 2:31 am
sAMHÄLLET FÄR ALDRIG ACCEPTERA PROSTITUTION SÄGER VISSA.Vem är samhället?Är det riksdagen?Inger Segelström?Då blir jag samhället nu.Samhället får inte tillåta att vissa avvikande sexuella grupper förfölja som tex sexköpare och prostituerade.Ge prostituerade rättigheter som i Tyskland.Avskaffa sexköpslagen.