Idag kan ni läsa vad SANS - sexsäljarnas och allierades nätverk i Sverige, tycker om det förslag som den kristdemokratiska jämställdhetsgruppen kom med i förra veckan i sin rapport - Vår tids slaveri (pdf).
Debattartikeln - Kvinnor berövas rätten att säga nej till sex - finns att läsa i Sundsvalls Tidning, Eskilstuna Kuriren och Motala Tidning.
Den kristdemokratiska jämställdhetsgruppens ordförande Ella Bohlin, tillika KDU:s ordförande, blev i förra veckan intervjuad av SvD och tidningen Dagen och hon skrev också en debattartikel - Riv upp lagen om sexköp - som publicerades i Sundsvalls Tidning, Eskilstuna Kuriren och Motala Tidning.
Man kan tro att Ella Bohlin menar vad hon skriver, att hon vill skrota sexköpslagen, den lag som har gjort det kriminellt att köpa sexuella tjänster, men det är så långt ifrån sanningen som man kan komma. Detta missförstånd beror på att hon inte vet vad som står i lagarna hon argumenterar kring.
Ella Bohlin (kd) vill liksom Thomas Bodström (s) och Elisabeth Markström (s) skrota lagen mot människohandel i sin nuvarande form och framför allt skrota kriteriet tvång i lagen mot människohandel.
Är det inte häpnadväckande att flera socialdemokrater och kristdemokrater tycker att samtycke ska sakna relevans i en lag som fokuserar på att offrets frihet har angripits? De tycks sakna kunskap om att människohandel till 75 % sker för arbeten inom helt andra branscher än sexbranschen.
De tror att människohandel = prostitution och föreslår lagändringar så att försäljning av sexuella tjänster = människohandel. Men har de tänkt på vilka konsekvenser en sådan lag medför? Jag tror inte det och därför gillar jag
verkligen ingressen som Sundsvalls Tidning hade
valt till artikeln jag skrev tillsammans med SANS:
“Om vi formulerar lagar som säger att en kvinna inte kan säga ja till ömsesidig överenskommen sex, så undermineras även kvinnans rätt att säga nej till all sex som inte är överenskommen. Det skriver pseudonymen Isabella Lund om de ändringar av sexköpslagen som både kd och s föreslagit och som omyndigförklarar kvinnor genom att jämställa vuxna människors frivilliga försäljning av sex med slaveri.”
![]()
På torsdag ska det bli spännande att följa interpellationsdebatterna i riksdagen. Justitieminister Beatrice Ask (m) ska då svara på Thomas Bodström (s) interpellation - Människohandel och koppleri. Ett tips… du kan följa debatten via webb TV. Så här skriver Bodström till justitieministern:
Människohandel innebär ett cyniskt och hänsynslöst utnyttjande av andra människor. Brottet människohandel för sexuella ändamål infördes i brottsbalken år 2002 av den socialdemokratiska regeringen. Men det är svårt att få personer dömda för människohandel. I stället döms de ofta för andra brott, såsom koppleri. All handel, allt utnyttjande eller främjande, av oftast kvinnor och barn i sexuella syften är avskyvärt och måste bekämpas kraftfullt. Det är därför dags att ta steget fullt ut. Koppleri i dagens mening bör också vara ett människohandelsbrott. Jag vill fråga justitieministern: Kommer justitieminister Beatrice Ask att ge den pågående utredningen om översyn av människohandelsbrottet direktiv att även utreda möjligheterna att ersätta koppleribrottet med människohandelsbrott?
Det är rätt lustigt att Bodström valt att attackera nuvarande regering och sin efterträdare i frågor som rör just människohandel. När han senast debattera frågan mot Beatrice Ask i februari så tjata han på om att Ask hade missat ett gyllene tillfälle att skryta för omvärlden om hur bra sexköpslagen är och hur bra den svenska polisen kan arbeta mot människohandel. Jag tyckte då att Beatrice Ask var trovärdig och saklig i sin argumentation.
Bodström tog då även upp det förslag han hade presenterade dagen innan i SvD i den debattartikel han skrev tillsammans med Elisabeth Markström - Koppleri är människohandel, förslaget om att ta bort kopplerilagen och ersätta den med människohandel och grov människohandel. Ask svarade att 26 sekunder inte medgav henne att utveckla tankarna kring hans förslag.
Så det ska bli spännande att se vilket svar han får på torsdag. Vad tror ni att hon kommer att svara?
![]()
Man kan tro att Bodström, Markström och kristdemokrater är måna om att värna om offer för sexuell människohandel. Men oj vad osant det är. I slutet av april var frågor om hur offer för människohandel behandlas av vårt samhälle uppe i riksdagen i samband med att de skulle ta ställning till “Genomförande av EG-direktivet om offer för människohandel“.
Då fattade riksdagen ett beslut om att säga ja till socialförsäkringsutskottets betänkande som innebär att offer för människohandel bara får beskydd och hjälp om de ställer upp och vittnar mot dem som hotar dem själva och deras familjer till livet. Riksdagen avslog också en massa bra motioner om humana insatser för offer för människohandel.
Då var varken Bodström eller Markström uppe i talarstolen och den kristdemokrat som var uppe och tala, sa inget av vikt. Det finns ingen reservation från någon kristdemokrat mot beslutet, ej heller från Thomas Bodström eller Elisabeth Markström. Samtliga närvarande kristdemokrater i riksdagen röstade ja för utskottets förslag!
Den som tog en strid för offren för sexuell människohandel var då var Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Kalle Larsson. Han skriver på sin blogg att offer för människohandel utnyttjas av svenska partier och jag håller helt med.
![]()
Mina tidigare blogginlägg om dessa ämnen i kronologisk ordning med det första inlägget först:
![]()
.
Andra bloggar om: prostitution, politik, människohandel, Ella Bohlin,
kristdemokraterna, debatt, Beatrice Ask, Thomas Bodström,
Kalle Larsson, riksdagen, regeringen, sex
.
.
..
![]()




August 14th, 2007 at 2:28 pm
Det var en ovanligt insiktsfull text du skrivit tycker jag. Det politiska dubbelspelet kring offren för trafficking tar du upp på ett mkt intressant sätt. Det är upplysande att man motsätter sig en humana migrationsregler för dessa offer samtidigt som man väljer att framställa politiken som ett “föredöme”, tycker jag.
August 14th, 2007 at 2:34 pm
Tack Manna… Det var inte bara humana migrationsregler riksdagen sa nej till, om jag minns rätt så fanns det förslag på att offer för människohandel skulle få skyddat boende och annat stöd också.
August 14th, 2007 at 6:28 pm
Håller med Manna.
Stater utnyttjar dock alltid sina medborgare på ett eller annat sätt (fast nu är vi inne på kniviga definitionsfrågor om “vem” som är staten och så vidare - är det inte alla medborgarna och så vidare (det är meningen att det ska stå “och så vidare” två gånger)) - och staten, vilken det nu är, är alltid mer mån om sina egna medborgare än om andra staters medborgare.
Medborgarskap är för övrigt en mänsklig rättighet enligt Förenta Nationerna (United Nations, förkortas UN på det engelska språket).
Sverige skiljer sig inte från andra länder när det gäller sådana saker, även om de flesta svenskar fortfarande är benägna att tro det.
August 14th, 2007 at 6:36 pm
Så sant Laura men det är lite lustigt att människohandel beskrivs som Lilja4ever där alla, inkl. migrerande sexarbetare, är inlåsta och att det är så illa så att samtycke t.o.m. kan tas bort i lagen.
Men när det kommer till att ge skydd och uppehållstillstånd till dessa kvinnor då… börjar man tänka att de kan utnyttja systemet och få ett gratis inträde in i landet. Då ska dessa kvinnor BARA få hjälp om de samarbetar med polisen och hjälpen består då i 6 månaders inlåsning på en sluten flyktinganstalt.
Och sen så förfasas man över att det är så svårt att bevisa människohandel, att inga kvinnor vill vittna!!!
Och när man läser om det verkliga sveket som offer för sexuell människohandel utsätts för av vårt samhälle så blir man riktigt arg!
August 14th, 2007 at 6:39 pm
Ursäkta en dubbelpostning, Isabella - men jag glömde en sak som kanske kan förtydliga min åsikt/kommentar ovan:
- möjligen kan man tycka att jag talar i egen sak.
- och varför det?
- jo, jag har varit statslös.
- dessutom kommer jag från “Öst Europa”
- jag skulle gärna säga upp mitt svenska medborgarskap på grund av:
(ett): Sverige är ett land där dubbelmoralen och hyckleriet står härliga till (det är meningen att det ska vara icke idiomatisk svenska här)
och
(två): jag har inte blivit lika illa behandlad någon annanstans som jag har blivit i Sverige (och då har jag alltså blivit illa behandlad i andra länder också)
dessutom har jag några orsaker till som offentligheten inte har med att göra.
August 14th, 2007 at 6:41 pm
JAha, du hann före så det blev ingen dubbelpostning.
JA, man blir väldigt arg.
August 14th, 2007 at 6:42 pm
Så sant så igen Laura!
August 14th, 2007 at 6:49 pm
Sedan är det väl så att polisen har till uppgift att skydda det egna landets medborgare först och främst. Men jag vet å andra sidan inte så mycket om polisen - åtminstone inte ideologiskt.